THE  PORGROW  PROJECT
Policy Options for Responding to the
GROWing challenge from Obesity

Sixth Framework
Programme

Ιατρική Σχολή
Πανεπιστήμιο Κρήτης

Κλινική Προληπτικής Ιατρικής και Διατροφής

Προαιρετικές Στρατηγικές

8. Βελτίωση της εκπαίδευσης των επαγγελματιών υγείας για την πρόληψη της παχυσαρκίας, διάγνωση και παροχή συμβουλών σε όσους βρίσκονται σε κίνδυνο για παχυσαρκία.

Οι επαγγελματίες υγείας μπορούν να συνεισφέρουν στο να αντιστραφεί η αυξητική τάση της επιδημίας της παχυσαρκίας, αλλά μόνο εφόσον έχουν τα απαραίτητα προσόντα, εκπαίδευση και γνώσεις. Με το να βελτιωθούν οι δεξιότητες και η εκπαίδευση των επαγγελματιών υγείας, θα γίνουν πιο αποτελεσματικοί στο να βοηθήσουν τους πελάτες τους να αποφύγουν την παχυσαρκία ή να αντιδράσουν πιο αποτελεσματικά στο μεταβαλλόμενο βάρος τους.

9. Αναμόρφωση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής της ΕΕ για την επίτευξη διατροφικών στόχων. 

Η Ευρωπαϊκή Κοινή Αγροτική Πολιτική συνεισφέρει στην υπέρ-παραγωγή τροφίμων πλούσιων σε λιπαρά και θερμίδες. Επιπλέον, οι στρατηγικές που έχουν σχεδιαστεί για την καταπολέμηση των περισσευμάτων, όπως οι επιδοτούμενες πωλήσεις των περισσευμάτων στη βιομηχανία επεξεργασίας τροφίμων, συνεισφέρουν στην υπερβολική χρήση αυτών των συστατικών στα επεξεργασμένα τρόφιμα, και συνεπώς στην υπέρκατανάλωσή τους. 

Η Κοινή Αγροτική Πολιτική μπορεί να τροποποιηθεί  ώστε να συνεισφέρει και να ενισχύσει τις πολιτικές/στρατηγικές δημόσιας υγείας που αφορούν στην παχυσαρκία. Τα κίνητρα για την υπέρ-παραγωγή αυτών των τροφίμων, τα οποία ήδη υπέρ-καταναλώνονται, θα μπορούσαν να περιοριστούν σημαντικά. Οι επιδοτήσεις για τις πωλήσεις ανθυγιεινών συστατικών σε βιομηχανίες επεξεργασίας τροφίμων θα μπορούσαν να καταργηθούν. Θα μπορούσαν να δοθούν κίνητρα για την αύξηση ή διατήρηση  της παραγωγής και διανομής των τροφίμων που συνεισφέρουν πιο αποτελεσματικά στη βελτίωση της δημόσιας υγείας και ελαττώνουν τον κίνδυνο της παχυσαρκίας.

10. Βελτιωμένη αγωγή υγείας για να μπορούν οι πολίτες να κάνουν συνειδητές επιλογές.

Η αγωγή υγείας μπορεί να βελτιωθεί ώστε να παρέχονται περισσότερες πληροφορίες  και να επιτυγχάνεται βαθύτερη κατανόηση εκ μέρους των πολιτών για να μπορούν να ελέγχουν το βάρος τους πιο αποτελεσματικά. 

Οι κίνδυνοι υγείας που σχετίζονται με το να είναι κάποιος υπέρβαρος ή παχύσαρκος θα πρέπει να διευκρινιστούν με σαφήνεια και επίσης θα πρέπει να τονιστούν τα διατροφικά πρότυπα καθώς και τα πρότυπα συμπεριφοράς που είναι πιο ευεργετικά για τον έλεγχο του σωματικού βάρους. Αυτές οι ενισχυμένες εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες θα διαδοθούν με διάφορες μορφές ΜΜΕ, όχι μόνο με φυλλάδια και συζητήσεις αλλά και με εξατομικευμένη δράση καθώς και δράσεις σε επίπεδο τοπικής κοινότητας. 

11. Έλεγχοι στη σύσταση των επεξεργασμένων τροφίμων.

Οι κυβερνήσεις θα μπορούσαν να καθιερώσουν πρότυπα σύστασης των επεξεργασμένων τροφίμων. Για παράδειγμα, θα μπορούσαν να ορίσουν ελάχιστες ποσότητες φρούτων στις μαρμελάδες και κρέατος στα λουκάνικα, και/ή μέγιστα όρια στις ποσότητες προστιθέμενης ζάχαρης και λίπους σε συγκεκριμένα είδη προϊόντων. 

12. Κίνητρα για τη βελτίωση της σύστασης των τροφίμων.

Θα μπορούσαν να δοθούν κίνητρα στη βιομηχανία τροφίμων για να αναμορφώσει τα τρόφιμα παρέχοντας πιο υγιεινές εναλλακτικές λύσεις με χαμηλότερη ενεργειακή περιεκτικότητα (πχ λιγότερο λίπος, υδατάνθρακες και ζάχαρη), και μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε άλλα θρεπτικά συστατικά. 

Τα κίνητρα μπορούν να περιλαμβάνουν επιδοτήσεις σε πιο υγιεινά συστατικά, και επιβολή φόρων σε συστατικά τα οποία ήδη χρησιμοποιούνται και καταναλώνονται σε υπερβολικό βαθμό.  Η εισαγωγή νέων απαιτήσεων ή επιλογών στη σήμανση των τροφίμων θα μπορούσε επίσης να συνοδεύεται από κατάλληλα κίνητρα. Οι κυβερνήσεις θα μπορούσαν να επαινούν δημοσίως τις εταιρείες  που κάνουν την μεγαλύτερη πρόοδο, και να δημοσιοποιούν αυτές που κάνουν την μικρότερη πρόοδο.

13. Περισσότερη έρευνα για την παχυσαρκία.

Περισσότερη έρευνα για την παχυσαρκία θα βελτίωνε την κατανόηση μας ως προς το πώς θα μπορούσε η παχυσαρκία να προβλεφθεί και να αντιμετωπιστεί πιο αποτελεσματικά. Η έρευνα θα μπορούσε να εστιάσει στα κύρια σημεία όπου υπάρχει άγνοια ή αμφισβήτηση και θα μπορούσε να δώσει πληροφορίες για ενέργειες και στρατηγικές. Τέτοιου είδους έρευνα θα μπορούσε επίσης να ασχοληθεί με τα προτερήματα της Φυσικής Δραστηριότητας και την αιτιολογία και τις συνέπειες της υιοθέτησης συγκεκριμένων διαιτολογικών μοντέλων και τρόπων ζωής, και επίσης η κοινωνιολογική έρευνα θα μπορούσε να διερευνήσει τους λόγους που οι άνθρωποι δυσκολεύονται τόσο πολύ να ελέγξουν το βάρος τους.  

14. Παρότρυνση και κίνητρα στους τροφοδότες /εστιάτορες να παρέχουν πιο υγιεινά μενού.

Διαρκώς αυξάνεται η συχνότητα των γευμάτων έξω από το σπίτι σε διαφόρων ειδών μαγαζιά/εστιατόρια, γι' αυτό οι πελάτες θα πρέπει να έχουν την επιλογή να τρώνε υγιεινά όταν βρίσκονται έξω από το σπίτι τους. Οι εστιάτορες μπορούν να παρέχουν πιο υγιεινό φαγητό διευρύνοντας την διαθεσιμότητα των υγιεινών επιλογών, προσφέροντας για παράδειγμα σάλτσες χαμηλές σε λιπαρά και σε θερμίδες. Θα μπορούσαν επίσης να υιοθετήσουν έναν πιο υγιεινό τρόπο προετοιμασίας, μαγειρέματος και σερβιρίσματος του φαγητού. Για παράδειγμα, αφαίρεση του λίπους από το κρέας πριν το μαγείρεμα, μείωση της ποσότητας του λίπους και ζάχαρης που χρησιμοποιείται στο μαγείρεμα, και να δίνεται η δυνατότητα στους πελάτες να προσθέτουν την ποσότητα που επιθυμούν από σάλτσες και αλειφόμενα λίπη (πχ βούτυρο, μαγιονέζα, κρεμώδη τυριά).   

15. Ένταξη μαθήματος για την υγεία και τη διατροφή στο σχολικό πρόγραμμα.

Σε μερικές χώρες, το σχολικό πρόγραμμα δεν περιλαμβάνει εκπαίδευση για τα τρόφιμα και την διατροφική υγεία. Τα σχολεία και τα πανεπιστήμια μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο στο να βοηθήσουν τα παιδιά και τους νέους ανθρώπους να μάθουν πώς να είναι υγιείς, και να εκτιμήσουν τη σημασία του φαγητού για την υγεία. Τα παιδιά πρέπει να μάθουν να διακρίνουν και να εκτιμούν τις υγιεινές διατροφικές συμπεριφορές. Πρέπει επίσης να μάθουν πώς να προετοιμάζουν το φαγητό υγιεινά, και θα πρέπει να διδαχθούν για την διατροφή και το πώς να κατανοούν και να ερμηνεύουν τις ετικέτες των τροφίμων και τις διαφημίσεις.

16. Αυξημένη χρήση φαρμάκων για έλεγχο του σωματικού βάρους.

Οι φαρμακευτικές εταιρείες φτιάχνουν και προωθούν φάρμακα για να βοηθήσουν τους ανθρώπους να ελέγξουν το σωματικό τους βάρος με διάφορες μεθόδους. 

Για παράδειγμα, υπάρχουν φάρμακα που μειώνουν την απορρόφηση του διατροφικού λίπους, ή  μπλοκάρουν του υποδοχείς που πιστεύεται ότι παίζουν ρόλο στην όρεξη και στο αίσθημα της πείνας. 

Άλλα φάρμακα περιέχουν ορμόνες που ενισχύουν το αίσθημα του κορεσμού.

17. Αυξημένη χρήση συνθετικών λιπών και τεχνητών γλυκαντικών ουσιών.

Διάφορες βιομηχανίες τροφίμων και χημικών έχουν αναπτύξει και εξακολουθούν να αναπτύσσουν συνθετικά υποκατάστατα λιπών, όπως και νέες τεχνητές γλυκαντικές ουσίες για να αντικαταστήσουν τα διαιτητικά λίπη και την ζάχαρη. Εάν οι καταναλωτές καταναλώνουν τρόφιμα και ποτά που περιέχουν αυξημένες ποσότητες τεχνητών γλυκαντικών ουσιών και λιπών, ενδεχομένως να μπορέσουν και να μειώσουν τις προσλαμβανόμενες θερμίδες στη διατροφή τους. Οι κυβερνήσεις και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα μπορούσαν να ενθαρρύνουν αυτές τις εξελίξεις, με το να διασφαλίσουν, για παράδειγμα, ότι τα μέγιστα επιτρεπτά όρια χρήσης έχουν ορισθεί σε αρκούντως υψηλά επίπεδα ώστε να καθίσταται δυνατή η αυξημένη χρήση και κατανάλωσή τους.

18. Δημιουργία νέου κυβερνητικού φορέα για τον συντονισμό των σχετικών με την παχυσαρκία πολιτικών 

Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες η ευθύνη για τη δράση ενάντια στην επιδημία της παχυσαρκίας είναι μοιρασμένη ανάμεσα σε διάφορους κυβερνητικούς τομείς και υπηρεσίες. Εάν υπήρχε σε κάθε χώρα ένα νέο σώμα με την συνολική ευθύνη για την καθοδήγηση και τον συντονισμό των στρατηγικών που αφορούν στην παχυσαρκία, είτε σχετίζονται με τα τρόφιμα είτε όχι, τότε αυτές οι πολιτικές δράσεις θα ήταν πιο συστηματικές και αποτελεσματικές. Το νέο αυτό σώμα θα μπορούσε να θέσει στόχους για τη μείωση της  συχνότητας εμφάνισης της παχυσαρκίας και να εποπτεύει, να καταγράφει και να  αξιολογεί την πρόοδο και την αποτελεσματικότητα αυτών των πολιτικών πρωτοβουλιών.

19.Έλεγχος της χρήσης των όρων του μάρκετινγκ όπως "diet", "light", "lite".

Μπορούν να υιοθετηθούν κανονισμοί που θα περιορίζουν τις συνθήκες υπό τις οποίες όροι όπως "diet", "light", "lite" μπορούν να χρησιμοποιούνται στη διαφήμιση και στις ετικέτες των τροφίμων. Αυτοί οι κανονισμοί θα πρέπει να μειώσουν τον βαθμό στον οποίο οι καταναλωτές κάνουν επιλογές λόγω της κακής ενημέρωσης σχετικά με την σημασία αυτού που αγοράζουν και τρώνε. Όταν οι διατροφικές πληροφορίες είναι ασαφείς και παραπλανητικές, οι καταναλωτές ενθαρρύνονται να αγοράσουν κάποιο προϊόν το οποίο πιθανώς δεν θα επέλεγαν εάν είχε ευκρινώς χαρακτηριστεί ως "πλούσιο σε λίπος" ή θερμίδες.  

Βελτιωμένοι έλεγχοι θα μπορούσαν να επιφέρουν συμφωνία ανάμεσα στο πώς ένα προϊόν έχει σημανθεί και πώς οι αγοραστές και καταναλωτές αντιλαμβάνονται αυτή τη σήμανση.

20. Αύξηση της διαθεσιμότητας και χρήσης βηματομετρητών ή άλλων συστημάτων μέτρησης της ΦΔ, με παράλληλη χρήση στόχων ΦΔ.

Ενώ συνήθως δίδονται στους ανθρώπους στόχοι για την ποσότητα της Φυσικής Δραστηριότητας (πχ για το περπάτημα) τους οποίους θα πρέπει να προσπαθούν να κατακτήσουν, ώστε να μπορέσουν να ελέγξουν το βάρος τους, είναι συνήθως δύσκολο για αυτούς να γνωρίζουν αν έχουν κατακτήσει αυτούς τους στόχους ή ακόμα και αν τους έχουν υπερβεί. 

Τα συστήματα μέτρησης της ΦΔ, όπως οι βηματομετρητές, είναι μικρές, φθηνές ηλεκτρονικές συσκευές που μπορούν να τοποθετηθούν στο καρπό ή στη μέση κάποιου και να μετρήσουν τα επίπεδα της ΦΔ του. Εάν οι άνθρωποι είχαν πρόσβαση σε τέτοιου είδους συσκευές θα μπορούσαν να μετρήσουν τα επίπεδα της ΦΔ τους και να εκτιμήσουν εάν είναι επαρκή, ή εάν χρειάζεται να ασκηθούν περισσότερο. 

Τέτοιου είδους συσκευές μέτρησης έχουν τη δυνατότητα να αυξήσουν την επίγνωση ότι κάποιος έχει καθιστική συμπεριφορά και έτσι προάγουν την ΦΔ, και έχει αποδειχτεί ότι μπορούν να το κάνουν αυτό.  Οι κυβερνήσεις θα μπορούσαν να διανείμουν τέτοιες συσκευές σε πληθυσμιακές ομάδες οι οποίες είναι ενδεχομένως ευάλωτες στην παχυσαρκία και οι οποίες διαφορετικά δεν θα μπορούσαν να τις αγοράσουν ή να τις χρησιμοποιήσουν.
 


© 2005  Disclaimer / Copyright